Lauras.reismee.nl

Laos

Door zo weinig reisverslagen te plaatsen maak ik het mezelf steeds lastiger. Where to start?!

Na mijn vorige reisverslag heb ik in Chiang Mai nog met een groep van zes meiden (gezellig!) een Thaise kookcursus gevolgd en heerlijk gekookt mmm. De dag daarop heb ik een mahout training gevolgd (met vijf dezelfde meiden) en ben ik op slag verliefd geworden. Dat was echt een fantastische dag en het contact met de olifanten was heel bijzonder. Eerst werd ons over elke olifant verteld, waarna we commando's moesten leren, een stuk gingen lopen en vervolgens met ze gingen zwemmen. De olifanten genoten net als wij volop. ‘s Avonds zijn we op aanraden van Marlou nog naar een ladyboyshow geweest en dit was ook echt hilarisch. Stel je een uberfoute playbackshow voor, denk het nog 10x overdrevener en het komt in de buurt. Sommige ladyboys waren soms echt prachtige ‘vrouwen'.

Zondag kwam Ann aan dus ben ik haar met ballonnen op gaan wachten op het vliegveld. Super leuk om elkaar na zo lang weer te zien en de eerste dagen lekker rustig aan gedaan: gestart met een massage, naar de nightmarket, doctor fish en het zwembad. Toen Ann wat meer geacclimatiseerd was zijn we richting de grens vertrokken om Laos in te gaan, met nog een tussenstop in Chiang Rai. De grensovergang verliep soepel dus zo stonden we ineens in Huay Xai. Daar zijn we meteen goed van start gegaan met de Gibbon Experience. Dit is een soort trekking waarbij je stukken door de jungle loopt en ook veel ziplines gebruikt en ‘s avonds in een echte boomhut slaapt: een kinderdroom die uitkomt haha. De boomhut was aan de zijkant open waardoor je in de open lucht doucht terwijl je over de jungle uitkijkt. De trekking was even doorzetten maar we werden volop beloond want het ziplinen was ontzettend gaaf. Sommigen waren op 400 m hoogte en wel 700 m lang waardoor je letterlijk over adembenemende uitzichten vloog. De gibbons hebben we overigens niet gezien.

De boomhut hierboven

Vanuit Huay Xai besloten we om wat meer ‘off the beaten track' te gaan door nog wat meer richting het noorden te gaan, naar Luang Nam Tha. Hier hebben we fietsen gehuurd en zijn op weg gegaan naar een waterval, die overigens droog stond, maar de tocht erheen was al heel leuk door dorpjes heen. Ook hebben we hier met een gids onze eigen tour samen gesteld door eerst naar de lokale markt te gaan waar hij over van alles uitleg gaf (zo kauwen ze hier op bizonhuid, met het haar er nog aan). Daarna gingen we naar de stam Tai Dam waar we zagen hoe zij hun eigen Lao Lao (whisky) maken en zijden rokken weven. Tot slot gingen we onaangekondigd langs bij een basisschool om Engelse les te geven. De directeur wilde meteen met ons (en de ballen die we als cadeautje mee hadden genomen) op de foto en was erg blij dat we kwamen. Tijdens het uurtje lesgeven stond er door elke kier wel iemand mee te kijken.

Hierna zijn we verder gegaan naar Nong Khiaw. Gelukkig kwamen we daar aan, want tijdens een plasstop werden we al vergeten en onderweg ging de bus twee keer stuk waardoor de chauffeur vervolgens continu stopte om onderdelen te kopen en beetje bij beetje iets te repareren. Gelukkig draaiden ze onderweg op vol volume wat Laotiaanse hits, dat maakte veel goed ;-). Nong Khiaw was prachtig, maar er viel wel weinig te doen waardoor we besloten na een nachtje alweer verder te gaan naar Luang Prabang, de voormalige hoofdstad van Laos. Dit is een hele leuke stad waar je enorm veel Franse invloeden ziet. Sowieso aan de gebouwen, maar ook aten we hier bijvoorbeeld elke ochtend een lekkere baguette bij een straatstalletje. Hier hebben we verder twee tempels bezocht, een prachtige waterval beklommen en een beetje geshopt op de avondmarkt. In Luang Prabang is er een avondklok en hierdoor gaat iedereen (ook de backpackers) ‘s avonds naar de bowlingbaan die dan als enige nog open is, super grappig en hier wordt dan ook serieus gebowld. Ook zijn we hier een avond naar een echte Laotiaanse club geweest waar we ontzettend veel lol gehad hebben (en ik zo ongeveer de langste was).

Na Luang Prabang volgde Vang Vieng. Dit staat bekend om het tuben: op een band ga je over de rivier van bar naar bar waar je dan met een touw binnen gehaald wordt. Omdat de rivier in deze tijd van het jaar enorm wild is en er veel ongelukken gebeuren, hebben wij hier gewoon lopend aan deel genomen en het net zo leuk gehad. Verder is Vang Vieng een heel chill plaatsje met overal lounge plekken waar je Friends kunt kijken. Na een paar dagen feesten zijn we vertrokken naar Vientiane. Ondanks dat weinig mensen hier enthousiast over zijn, wilden we de hoofdstad niet skippen. We waren hier in het weekend en hierdoor stroomde het in het park over van de sportende Laotianen. De hele boulevard was bezaaid met hardlopers, even verderop was er een grote aerobicswork-out bezig en heel het park stond vol met fitnessapparaten. Heel leuk om te zien.

De Kong Lor Cave was de volgende bestemming en de busreis hierheen was zacht uitgedrukt weer bijzonder. We kwamen aan en de hele bus zat vol televisies, waardoor er geen plek voor ons was. Een deel werd er vervolgens uitgetild maar er moesten nog wel wat motorbikes op het dak (en al die televisies). Later bleek er nog veel meer op het dak te zitten want we stopten regelmatig om even het een en ander af te leveren. Omdat er meer kaartjes verkocht waren dan beschikbare plaatsen, werd het hele gangpad vol gezet met krukjes. Gelukkig duurde de reis maar 12 uur. We eindigden in het plaatsje Kong Lo waar niets te doen is, maar wederom een prachtige omgeving. De Kong Lor Cave, een grot van 7,5 kilometer lang waar een rivier doorheen loopt, is adembenemend. Met hoofdlamp en reddingsvest stapten we met z'n 3'en in een smal bootje met twee gidsen en gingen we de grot binnen. Deze was op sommige plaatsen zo hoog of breed dat je de kanten niet kon zien met je lamp. Daarbij waren er plaatselijke regenbuitjes, moesten we soms even in het water uitstappen of liepen we vast waarna onze gidsen er alles aan deden om ons weer varende te krijgen. Dit was echt enorm vet en valt eigenlijk niet echt te omschrijven. ‘s Avonds zagen we een man lopen die zijn eigen infuus in de hand omhoog hield haha hilarisch gezicht (daarna ook nog eens een drie mensen op de scooter gezien waarbij de moeder het infuus van haar kindje omhoog hield, alles kan hier).

Hierna zijn we twee nachten in Pakse geweest als tussenstop richting de 4000 islands in het zuiden van Laos. De busreis naar Pakse zou 8 uur duren maar dit werd 15 uur, waarbij de eerste 2 uur de oren van ons hoofd gepraat zijn door Els van 3 en Jan van 7 haha. Bij elke stop kwamen er ook vrouwen binnen met eieren en kippen op stok, oordeel zelf... http://i49.tinypic.com/1zwdrp1.jpg In Pakse heb ik door de harde regen nog een smak gemaakt van een betegelde trap waar ik vast een mooi souvenir aan over zal houden ;-). In Don Det (4000 islands) sliepen we tussen de muizen en zijn we wederom naar een waterval gefietst die dit keer alles behalve droog stond (enorm!). De dag erop zijn we gaan kayakken waarbij we naar de grootste waterval van ZO-Azie zijn gegaan (in volume), ‘even' naar Cambodja zijn gekayakt om te lunchen en zoetwaterdolfijnen van heel dichtbij gezien en gehoord hebben.

Laos heeft in ieder geval echt super mooie natuur en onderweg in de bus zie je de mooiste dingen. Overal lopen bijvoorbeeld ook buffels waardoor de chauffeur continu aan het toeteren is en je ze daarna weg ziet rennen. Nu toeteren ze hier sowieso aan een stuk door als waarschuwing en lijkt te gelden wie het eerst toetert heeft voorrang.

Tot zover even het verslag want het is alweer erg lang. Inmiddels zijn we ook in Cambodja geweest, is Ann gisteren vertrokken om met Daisy nog drie weken Zuid-Thailand te doen en vertrek ik vanavond om 24.00 uur richting Vietnam. Maar dat typ ik een andere keer. Daarbij is er waarschijnlijk een virus terecht gekomen op mijn memory kaartje van mijn camera, waardoor ik hier foto's t/m Luang Prabang niet kan openen...

Hierbij alsnog een link naar wat foto's: http://tinyurl.com/9kqxkr3Waarbij het dus pas halverwege Luang Prabang begint en het er daardoor wat weinig zijn.

pa

Hoi Laura, we hebben de laatste tijd regelmatig geskypt maar een verhaal met foto's als dit lezen is ook hartstikke leuk, goede reis naar Viet-nam en toedeloedoe
groetjes: Pa.

Maartje

Hey zusje!!

Leuk om te lezen weer... Dat wordt nog wat als je weer thuis bent en een fotoboek wilt maken, haha, ben je een week mee bezig denk ik.. Maar dat duurt nog even...
Die olifantenfoto vind ik echt super leuk! Jammer dat je geen foto hebt geplaatst van Angkor Wat!! ;-)..

xx je zus

Patricia

Wat een mooi verhaal weer, en erg herkenbaar! Laos is inderdaad adembenemend maar het vervoer is af en toe wel een uitdaging! Hopelijk kun je de foto's op je kaartje nog terug halen!
Veel plezier in Vietnam!!

Marlou

Ik kom hier vanuit een regenachtig kantoor in Kopenhagen de laatste minuten voordat het vijf uur door met het lezen van je verslag. Bevalt erg goed! Heerlijk al die herkenbare verhalen en zonnige foto's! Ik benieuwd hoe Vietnam is maar daar zullen we nog wel even op moeten wachten ;). Xx

Thea

Wauw wat beleef jij leuke en mooie dingen! Prachtige foto's en de foto van jullie met de olifanten is inderdaad prachtig!
liefs van ons allemaal!

Ann

Haaaa otter! Goed verslag haha, ik wil nu aan de mijne beginnen, maar heb ook geen zihinnnnn... ;)

moeder van Ann,

Wat een avontuur heb je samen met Ann beleeft, ik vind het leuk om ook jou belevenissen te volgen.
We wensen je nog een fantastische tijd toe.

Marene

super foto's weer!!! en een prachtig verhaal

Henny

Laura,

Ik heb nog steeds veel bewondering voor je wat je daar in Azie allemaal uit spookt.
Veel plezier in Vietnam, en snel tot hoors met een nieuw verslag.

De groetjes uit Aarle

Lisa

Hoi lauke!
Eindelijk heb ik tijd om je verhaal te lezen. Het klinkt weer geweldig en wat ben je actief bezig zeg! Nou geniet er van, want hier in Nederland valt niks te beleven hoor!
X

Jos

Wat een durf zeg , dat jullie je door zulke grootte oeran oetangs met die slurfen laat omhelsen prachtig geniet ervan !!!

Laura

Leuk! Weer veel ervaringen opgedaan! Mooi dat jullie zo spontaan een Engelse les hebben gegeven!

Spreek je! X

Lau T

Ik mis jou! Mooie verhalen nog steeds! Ben blij dat je zo geniet! XXXXXXXXX

Simone

Hoi Laura,
Ik volg je reisverhalen al een tijdje. Ik vind het echt super leuk om te zien wat je meemaakt.
Je was mij opgevallen op het wereldwijzerforum omdat je ongeveer dezelfde reisroute en tijd als ik wil gaan doen, ik heb je toen ook een berichtje gestuurd.
Hoe lang verblijf je nog in Azië?
Ik wil je nog heel veel plezier wensen op je prachtige reis!
Groetjes Simone

Laura (eigenaar pagina)

Hoi Simone,

Een tijdje terug heb ik al mijn berichten daar verwijderd haha sorry kan 'm dus niet terug zien. Ik ben hier nog t/m 23 september. Als het goed is binnenkort weer een keer een nieuw verhaal! x