Lauras.reismee.nl

Cambodja

Na Laos was het tijd voor Cambodja, waar we 11 juni na een busreis van 14 uur in Siem Reap aankwamen. Siem Reap is een hele leuke stad met een grote Nightmarket om te shoppen, pubstreet en als hoogtepunt natuurlijk de Angkor Wat tempels. In Laos waren we Sanne weer tegen gekomen die ik nog uit Chiang Mai kende en onderweg en bij het hotel etc hadden we inmiddels een groep van acht Nederlanders verzameld, waarmee we de daaropvolgende dagen lekker Hollands op de fiets de tempels hebben verkend. De dag na onze aankomst zijn we direct van start gegaan en kwamen we meteen al tegen waar Cambodja ook bekend om staat: bedelende kinderen die je proberen van alles te verkopen, heel sneu. De tweede dag zijn we 's nachts om 4.15 uur wederom op de fiets vertrokken om de zonsopgang bij Angkor Wat te bekijken (samen met 200 anderen), erg mooi. Het grootste deel van de dag hebben we in en rondom de hete tempels doorgebracht, waarna we gelukkig verkoeling konden vinden in het zwembad (!!) bij ons hotel. Die nacht, voor ons namelijk om 2 uur snachts, speelde Nederland de tweede wedstrijd van het EK en het was heel bijzonder om zo ver van huis dit met zoveel in het oranje gekleedde Nederlanders te kijken. Na een zwembaddagje hebben we vrijdag de verder weg gelegen tempels met de tuk tuk bezocht. De Angkor Wat tempels hebben enorm veel indruk gemaakt, echt heel erg mooi. Bij een van deze tempels zat een prachtige vrouwelijke monnik om geluksarmbandjes uit te delen. Hierbij nam ze je hand, knoopte het armbandje om, blies vervolgens op je voorhoofd en hand en na een 'ploef' en het spreiden van haar armen kwam er een (tandeloze) lach van oor tot oor.

De dag erop vertrokken we met z'n vieren naar Sinahoukville. Hier hebben we vooral veel op het strand gelegen, gebarbecued op het strand en zijn we een paar keer op stap geweest (en zagen we de laatste EK wedstrijd van NL maar ik zal verder geen nare herinneringen naar boven halen). Op het strand zijn we nadat het zo'n tien keer gevraagd is, uiteindelijk bezweken voor een beautybehandeling en massage (met een gratis tik op de billen omdat ze van dikke billen houden haha). Wat wel erg is om te zien is dat er 's avonds als je zit te eten veel bedelaars langs komen die ledematen missen door o.a. landmijnen.

Na een paar dagen bij komen gingen we naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, waar ons wat minder leuke dingen te wachten stonden. Tussen 1975 en 1979 (dus zeer recent!) zijn er hier namelijk op gruwelijke wijze twee miljoen mensen (1/4 van de bevolking) omgebracht. We besloten alle heftigheid maar meteen op één dag te plannen, dus begonnen we 's ochtends met de S-21 gevangenis. Hier zie je de martelkamers en o.a. foto's van alle mensen die er vast hebben gezeten: zo'n 20.000 waarvan slechts 7 mensen het overleefd hebben. Hierna bezochten we de Killing Fields, waar mensen werden geexecuteerd en in massagraven begraven. Dit alles was heel indrukwekkend en het was een heftige dag. Vooral omdat je eigenlijk door een heel mooi groen gebied loopt waarbij je weinig zou vermoeden, terwijl je van de audiotour al de gruwelijke gebeurtenissen hoort. Je wordt dan ineens gewezen op kledingresten en zelfs botten die door de regen eens in de zoveel tijd naar boven komen, je ziet de massagraven nog als enorme kuilen en natuurlijk ook de Baby Tree waartegen baby'tjes doodgeslagen werden... Er werd namelijk alles aan gedaan om maar kogels te kunnen besparen. In de loop der jaren hebben allerlei toeristen, zo ook wij, als mooi gebaar bij deze boom hun armbandjes achter gelaten (die de straatkinderen je weer verkopen). Ondanks al deze zeer recente gebeurtenissen en het feit dat Cambodja een van de armste landen van de wereld is, valt het meteen op dat Cambodja een prachtig land is met echt enorm vriendelijke mensen.

De dag erop vertrok Ann richting Bangkok om met Daisy nog drie weken Zuid-Thailand te bezoeken en bleef ik dus weer alleen achter. Nadat ik de tranen van het afscheid weg had geveegd, ben ik als verzetje naar de bioscoop gegaan en heb ik die dag lekker rustig aan gedaan. De dag erop heb ik met Kim doorgebracht die ik ook nog uit Chiang Mai/Laos kende en vertrok ik 's nachts naar Vietnam.

Iedereen bedankt voor alle leuke reacties altijd bij mijn reisverslagen! Ook heb ik bij mijn vorige reisverslag van Laos nu een link geplaatst met foto's (er mist een hoop doordat mijn SD kaartje stuk ging).

Hierbij een link naar de foto's van Cambodja: http://tinyurl.com/98svp4x

Ellen

Leuk! Heb van dit verhaal ook al foto's van Ann gezien dus weet een piepieklein beetje waar je het over hebt :) vond die killing fields en de boom ook echt vreselijk om te zien zo op een foto alleen al.

Massage klinkt goed haha, en strandje ziet er heeeerlijk uit :)

Ik ga nu in de tuin liggen want de zon schijnt, hiep hoi!

X Ellen

Laura M

Bijzonder wat je in Cambodja hebt gezien en leuke foto's! Ideaal zo op de fiets. Mooie tempels en relaxed van het zwembad! Dag dat je killing fields en gevangenis hebt bezocht lijkt me inderdaad heftig.

Have fun in Thailand!

Kus

Lisa

Lau!
Heftig hor dit verhaal.. Maar goed dat je er geweest bent!
Geniet nog maar lekker van je tijd daar :)
Xxx

Maartje

Het is alweer even geleden Cambodja voor jou.. Haha had wel een verhaal van Vietnam verwacht.. Maar indrukkend he Cambodja! Ook al die bedelende kindjes.. Mooi die zonsopgang in Angkor!

Marene

heey lau, heel heftig idd dat verhaal van the killing fields etc. maar weet je ook wat de reden eigenlijk was van al die massa moorden en martelingen?

en van die massage, dat heb ik vorig jaar ook meegemaakt in Barcelona is het precies hetzelfde! massagieee massage!!

meid geniet er nog even van, dan zien we je snel weer in HOLLAND! liefs xx

Laura (eigenaar pagina)

Kan ik je vanavond wel uitgebreider over mailen of je kan het even Googlen. Haha ja heb al heel wat massages achter de rug, maar dat was de eerste (en laatste) op het strand ;-). Thanksss

Valerie

Ha Lau!
Leuk om te lezen hoe jij het ervaren hebt in siem reap en phnomm penh! Ik vond het ook indrukwekkend. Geniet er nog van he.

Thea

Jan heeft altijd al Cambodja willen bereizen per fiets misschien moet het er maar eens binnen kort van komen!!

Maria

Hey laura,
Wat gaat de tijd snel en wat heb je al veel meegemaakt zeg. Heel bijzonder! Zoveel mooie foto's, deze reis wordt echt een superherinnering. Maar....zover is het nog niet, nog drie weken genieten! Have fun!
Liefs, maria&david&emilie